الثلاثاء، 24 يناير 2023

الشاعر ياسر عبد الحميد يكتب أنا الشارع

 أنا ، الشارع

*********

أنا الشارع ، اللي حن عليا مش أبويا


أنا الدنيا اللي غدرت بيا ، و ب. اخويا


أنا الناس اللي شافتني ، و قرفت مني نكرتني


بموت ، جوايا ، ميت ،مرة ، ما شوفت الدنيا عزتني ،،*


بكيتك أرض ، و صونتك ،عرض


و صليتك ، بسنة ، و فرض


و فيكي سفيت ، ف ترابك


و أحبابك ،، بتملا، الأرض


 بقولهالك بقلبي ،، بجد


معاكي ، راح ، الاقيني


ما فكرتيش ، تضميني 


ابات، و الدمع ملا ، عيني


ف سندي اللي ،، بيرميني


عشان قوتي ، دا ، قاسي عليه


تموت امي ، يشوف حاله و يتجوز


يشوفنا يشيل هموم دنيا و بيبوز


و ست البيت ، علينا بتيجي تتعزز


و اخويا بيترمي ف ملجأ


و مهما بقول بينكروا ، ليه


 بقينا خلاص ما نعرف بعض


أنا الطفل اللي شبهي كتير


في شوارعك ، و حواريكي


و رصيفك ، فردته ، سرير


الاقي كابوس ، اراضيكي


و احاول اني اراضيكي


لكن رفضاني ، في كياني


بقيت مجروح و انا بعاني


و شاهدة الناس و سمعاني


و شايفاني ، و انا المكسور


في وجداني ،و اقول ياني


 لقيت بيتي بقا الشارع


و جرنال فارشه لجل ما ، انام


و بتغطي ، بضل ، حيطان


اريح راسي ، علي دراعي


في نفسي بقول مافيش داعي


لأني ، بنام ، بأوجاعي


واشوف احلام ، تصيبني ألام


و يشبع جوفي م. القسوة


كأني ، بحارب ، الأيام


في دنيا ، شايفها ، ما ، بتسوا


حكايتي الناس بتشهدها


تشوفني و تحكي ك مشاهدة


و انا التايه ، في ارض ،الله


بعاني ، الاه ، لكن ي


ائس ، و مش فارقة


*******************

شعر / ياسر عبد الحميد

*******************

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق